<HttpRequest.java>
/**
* Chapter 2.
*/
import java.io.* ;
import java.net.* ;
//두개의 class를 제공 합니다. Socket, ServerSocket
import java.util.* ;
final class HttpRequest implements Runnable {
final static String CRLF = "rn";
Socket socket;
// Constructor
public HttpRequest(Socket socket) throws Exception {
this.socket = socket;
}
// Implement the run() method of the Runnable interface.
public void run() {
try {
processRequest();
} catch (Exception e) {
System.out.println(e);
}
}
private void processRequest() throws Exception {
//소켓으로 작업했을때는 반드시 소켓을 닫아야 합니다.
//소켓에 의하여 입출력 스트림을 닫을수 있기때문에
InputStream is = socket.getInputStream();
DataOutputStream os = new DataOutputStream(socket.getOutputStream());
//소켓에서 출력
BufferedReader br = new BufferedReader(new InputStreamReader(is));
//입력된 소켓의 정보를 읽습니다.
String requestLine = br.readLine();
//입력된 소켓의 정보 한줄
// Extract the filename from the request line.
StringTokenizer tokens = new StringTokenizer(requestLine);
//출력 소켓의 입력된 정보 한줄
tokens.nextToken(); // skip over the method, which should be "GET"
String fileName = tokens.nextToken();
// Prepend a "." so that file request is within the current directory.
fileName = "." + fileName ;
// Open the requested file.
FileInputStream fis = null ;
boolean fileExists = true ;
try {
fis = new FileInputStream(fileName);
} catch (FileNotFoundException e) {
fileExists = false ;
}
// Debug info for private use
System.out.println("Incoming!!!");
System.out.println(requestLine);
String headerLine = null;
while ((headerLine = br.readLine()).length() != 0) {
System.out.println(headerLine);
}
// Construct the response message.
String statusLine = null;
String contentTypeLine = null;
String entityBody = null;
if (fileExists) {
statusLine = "HTTP/1.0 200 OK" + CRLF; // 요청 파일이 존재하면 200 신호
contentTypeLine = "Content-Type: " +
contentType(fileName) + CRLF;
} else {
statusLine = "HTTP/1.0 404 Not Found" + CRLF; // 요청 파일이 존재하지 않으면 404 신호
contentTypeLine = "Content-Type: text/html" + CRLF;
entityBody = "<HTML>" +
"<HEAD><TITLE>Not Found</TITLE></HEAD>" +
"<BODY>Not Found</BODY></HTML>";
}
// Send the status line.
os.writeBytes(statusLine);
// Send the content type line.
os.writeBytes(contentTypeLine);
// Send a blank line to indicate the end of the header lines.
os.writeBytes(CRLF);
// Send the entity body.
if (fileExists) {
sendBytes(fis, os);
fis.close();
} else {
os.writeBytes(entityBody) ;
}
os.close();//출력 스트립을 닫아줍니다.
br.close(); //버퍼를 닫아줍니다.
socket.close();//소켓을 닫아줍니다.
}
private static void sendBytes(FileInputStream fis,
OutputStream os) throws Exception {
// Construct a 1K buffer to hold bytes on their way to the socket.
byte[] buffer = new byte[1024]; // 버퍼를 1024byte씩 배열로 지정하여, 전송
int bytes = 0;
// Copy requested file into the socket's output stream.
while ((bytes = fis.read(buffer)) != -1) {
os.write(buffer, 0, bytes);
}
}
private static String contentType(String fileName) { // html과 ram(real player 타입에 대해 확장명 지정
if(fileName.endsWith(".htm") || fileName.endsWith(".html")) {
return "text/html";
}
if(fileName.endsWith(".ram") || fileName.endsWith(".ra")) {
return "audio/x-pn-realaudio";
}
return "application/octet-stream" ;
}
}
<WebServer.java>
import java.net.* ;
//두개의 class를 제공 합니다. Socket, ServerSocket
public final class WebServer {
public static void main(String argv[]) throws Exception {
int port = 0; // port 변수 초기화
// Get the port number from the command line.
if(argv.length == 0) {
port = 80; // 수신 대기 포트를 기본 80으로 지정
} else if(argv.length == 1) {
port = (new Integer(argv[0])).intValue();
} else {
System.out.println("Usage : WebServer [PortNum]"); // 사용법 알림
return;
}
// Establish the listen socket.
ServerSocket socket = new ServerSocket(port);
// Process HTTP service requests in an infinite loop.
while (true) {
// Listen for a TCP connection request.
Socket connection = socket.accept();
//client로 부터 들어오는 connection을 받는다.
// Construct an object to process the HTTP request message.
HttpRequest request = new HttpRequest(connection);
//create instance of HttpRequest
//object 생성
// Create a new thread to process the request.
Thread thread = new Thread(request);
//쓰레드 생성
// Start the thread.
thread.start(); // 쓰레드 시작
}
}
}
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